Thursday, January 24, 2008

Undvika arv

FRÅGA:

Jag är en äldre man som är enda barnet. Mina föräldrar har en ganska stor förmögenhet. Jag har nu gått i personlig konkurs och vill inte att mina föräldrars tillgångar går till Kronofogdemyndigheten om jag ärver dem. Min far har skrivit i testamente att mina barn ska ärva all kvarlåtenskap. Är det tillräckligt för att undvika att att arvet hamnar hos Kronofogdemyndigheten?

SVAR:

När det finns ett testamente har du som bröstarvinge ändå rätt till din laglott. Dock är det så att om hela kvarlåtenskapen testamenterats bort måste du begära jämkning av testamentet för att få ut din laglott. Du måste in begära jämkning om det inte ligger i ditt intresse att få ut något arv. Dina borgenärer eller Kronofogdemyndigheten har inte rätt att begära jämkning av testamentet åt dig. Förmögenheten kommer därför att tillfalla dina barn.

No comments:

Post a Comment