Thursday, January 10, 2008

Konkurrensklausul

FRÅGA:

Jag har idag en anställning på ett tjänsteföretag. I mitt anställningsavtal finns en klausul om att jag inte får starta konkurrerande verksamhet. Men nu har en av mina kunder frågat mig om jag kan tänka mig att att börja hos dom som konsult för att upphandla sådana tjänster som företaget arbetar med. Kan detta klassas som konkurrerande verksamhet?

SVAR:

Den konkurrensklausul du talar om är vanlig i anställningsavtal och självklart är klausulen lika bindande som resten av avtalet. Att börja som konsult för ett annat företag än din nuvarande arbetsgivare faller under klausulen. Du skulle med andra ord i så fall bryta mot kontraktet och din arbetsgivare skulle kunna stämma dig. Dock får en konkurrensklausul av detta slag inte gälla mer än två år från uppsägning, oavsett om den enligt avtalet ska gälla längre tid.

No comments:

Post a Comment