Monday, January 28, 2008

Förskott på arv?

FRÅGA:

Min pappa är omgift sedan länge och har två barn i sitt nya äktenskap. Min pappa har aldrig hjälpt mig ekonomiskt under min uppväxt eller under min studietid. Jag undrar nu är om min pappas och hans nya frus försörjning av deras två barn under deras studier kan ses som förskott på arv? Barnen har inte behövt ta några studielån tillskillnad från mig och mina andra syskon.

SVAR:

Föräldrar är underhållsskyldiga gentemot sina barn fram till dess att barnen har fyllt 18 år. Går barnen i grundskola, gymnasieskola eller motsvarande att de fyllt 18 år är föräldrarna underhållsskyldiga till barnen fyllt 21 år.
Om Du kan bevisa att din bror fått pengagåvor eller liknande, när och hur mycket, utöver det som faller under underhållsskyldighet, kan du vid din pappas bortgång göra gällande att det skett ett förskott på arv till dina halvsyskon. Även om du kan visa detta, kan det hända att dina halvsyskon i sin tur kan visa att din pappa avsett att gåvorna inte ska utgöra förskott på arv. Det blir i så fall en fråga om bevisvärdering.

No comments:

Post a Comment