Thursday, December 20, 2007

Sambolagen

FRÅGA:

Jag håller på att flytta ihop med min kille. Dock är jag inte helt säker på vår relation ännu så jag vill hålla koll på mina rättigheter inför en eventuell separation. Vad innebär sambolagen för mig i så fall?

SVAR:

Sambolagen reglerar dina rättigheter när du blir sambo. Vid en separation ska bodelning ske av bostad och bohag om någon av samborna begär det. Ett samboavtal kan upprättas för att avtala bort rättigheterna enligt sambolagen, med undantag av den tvingande regeln om övertaganderätt av gemensam bostad. Enligt sambolagen har en sambo alltid rätt att överta gemensam bostad även om den inte ingår i bodelningen. Bäst behov och skälighet avgör vem som har rätt att överta bostaden. Det kan till exempel gälla att ena sambon har barn som bor i bostaden. Bostaden ska alltid lösas ut av den kvarboende sambon till dess fulla värde. En hyresrätt har inte något värde även om den skulle vara "köpt". Ett anspråk på övertagande skall göras inom tre månader efter det att sambon flyttat från bostaden. Tidsfristen för att begära bodelning är vanligen mellan tre och nio månader, enligt praxis, efter att sambos har flyttat isär.

No comments:

Post a Comment