Monday, December 17, 2007

Kräva tillbaka ett gammalt lån

FRÅGA:

Jag undrar hur man kan kräva tillbaka ett gammalt lån? Min före detta flickvän är skyldig mig pengar sedan 1995. Jag har inget skriftligt på detta förutom ett bevis på att jag först hade ärvt pengarna. Av arvet fick hon låna 50 000 kronor som hon inte har betalat tillbaka.

SVAR:

Det avgörande är hur ni kom överens när du lånade ut dina pengar. Hade ni en muntlig uppgörelse du kan hänvisa till? Har du påmint henne om skulden någon gång sedan hon fick lånet? Preskriptionstiden för ett lån är normalt sett tio år, men om du gjort en påminnelse påbörjas ytterligare tio års preskriptionstid från det datum påminnelsen gjordes.

Om du har tillräckligt med bevis för att du lånat ut pengar till din före detta flickvän kan du vända dig till Kronofogden och be dem hjälpa dig med att driva in skulden. Om det är så att din före detta flickvän bestrider skulden kan du begära att få ärendet prövat i tingsrätten.

No comments:

Post a Comment