Thursday, December 13, 2007

Inspelning av telefonsamtal

FRÅGA:

Jag undrar om det är lagligt att ett företags kundtjänst spelar in mitt samtal med dom utan att mig om att samtalet spelas in? Jag förstod det först när jag ringde vid ett senare tillfälle och de hänvisade till det inspelade samtalet.

SVAR:

Brottsbalken 4 kap. 9 § reglerar inspelning av telefonsamtal. Där framgår att det är olagligt att spela in andras samtal. Detta gäller dock endast andras personers telefonsamtal, med andra ord om man avlyssnar ett telefonsamtal mellan två personer som inte är medvetna om detta. Det är alltså inte olagligt att spela in ett samtal där man själv deltar även om den man pratar med inte vet om samtalet blir inspelat.

Att ett företags kundtjänst spelar in samtal är inte olagligt eftersom de själva deltar i samtalet.

No comments:

Post a Comment