Tuesday, December 4, 2007

Rätt till vinst på bil efter bodelning?

FRÅGA:

Min fru och jag håller på med en bodelning och äktenskapsskillnad väcktes nyligen. Jag köpte en bil för ett år sedan och tog ett billån för tjänstebil. Min fru är den som har använt bilen hela tiden. Nu har jag lämnat tillbaks bilen eftersom den skulle lösas och den är nu ute på försäljning. Billånet har betalats från min frus konto men vi har haft gemensam ekonomi. Nu vill hon ha en del av den vinst som kommer efter försäljningen av bilen. Kan hon begära det?

SVAR:

Din fru har ingen rätt till eventuell vinst på bilen. Eftersom en bodelning lägger ihop båda makarnas nettotillgångar, med andra ord vad de äger minus skulderna, och sedan delar summan lika mellan makarna har ni båda redan fått varsin lika andel av bilens värde. Vad du gör med bilen efter bodelningen berör inte din före detta fru finansiellt. Det spelar inte heller någon roll vem som betalade lånet under tiden ni hade den.

No comments:

Post a Comment