Monday, November 26, 2007

Ansvar för hund?

FRÅGA:

Jag har nyss skaffat en hund och mina vänner undrar om jag inte är orolig med tanke på att det är en mycket vaktig ras jag skaffat. De säger att jag är ansvarig om hunden skadar någon. Är jag verkligen ansvarig för en skada som min hund?

SVAR:

En djurägares ansvar för skador som djur vållar bedöms generellt med utgångspunkt i skadeståndslagens dör det finns bestämmelser om culpa, vilket innebär att oaktsamhet ska ha förekommit.

Om djur såsom häst, getter eller kor orsakar skador är ägaren ansvarig endast om han eller hon har brustit i tillsynes av djuren på sådant sätt att skadan orsakats genom hans oaktsamhet orsakat.

Dock finns särskilda bestämmelser vad gäller hundar som medför att ägaren har ett strikt ansvar för de skador hunden orsakar oavsett om han kan anses ha varit oaktsam.

6 § lagen om tillsyn över hundar och katter reglerar ditt skadeståndsansvar som hundägare. I lagen stadgas att :
skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan


Det innebär att du som hundägare är skyldig att ersätta den skada din hunden eventuellt orsakar även du inte har varit oaktsam.

No comments:

Post a Comment